INTRODUCCIÓ
Bon dia a tots i totes!
En primer lloc m’agradaria
comentar un poc el que hem estat fent aquests primers dies de classe. Per
començar el primer dia, férem una presentació diferent a la resta d’assignatures.
Se’ns va proposar unes idees, en les quals deviem posicionar-nos en una
determinada opinió o postura. Aquestes afirmacions eren:
-“Sé que és el moviment”.
-“Sé que és educar”.
Amb les opinions de tots i totes definirem
cadascún d’aquests conceptes essencials en aquesta assignatura. Us deixe ací
uns links per poder consultar les definicions:
Posteriorment se’ns presentà el blog de seguiment,
amb tots els seus avantatges. I també se’ns proposà unes preguntes que havíem de
contestar, com per exemple què esperàvem aprendre en l’assignatura o quines
experiències esperàvem tindre entre altres.
En la part pràctica se’ns demanà que férem un
dibuix amb tres aspectes: el moviment , l’educació i el ’jo’.
Per altra part, en la següent classe teórica parlàrem
sobre la filosofía de Duchamp, que deia que els conceptes no están en la realitat,
sinó en la pròpia persona que interpreta els símbols i la realitat a la seua
manera. Per tant cada individu podrà tindré una percepció diferent de la
realitat. Com a exemple d'aquest autor es posa el de la pipa, en el qual hi havia un escrit baix d'una 'pipa' dibuixada on posava: " ceci n'est pas une pipe" (ací no hi ha una pipa).
I també introduírem una de les tres concepcions del
cos-moviment (la concepció utilitària).
Principalment, en aquesta entrada, m’agradaria fer una reflexió sobre la concepció utilitària del cos. En aquesta concepció apareix la disjuntiva entre el cos i l’ànima o esperit (dualisme) i el seu estudi està basat en l’anatomia, en la bioquímica i en la seua funcionalitat (fisiología, biomecànica,etc). Per a deixar constància d’aquest dualisme, fem referencia a la metáfora del cos-màquina. El nostre cos actúa com una perfecta màquina atenent a un conjunt de sistemes que realitzen diferents funcions dins d’un complex i coordinat engranatge. Un dels autors més importants que va explicar el funcionament del cos "com una fàbrica on es produïen multitud de processos" mitjançant analogies del cos-màquina va ser Fritz Kahn. Cal dir que aquesta analogia entre el cos i la màquina es trenca en certa mesura quan ens trobem malalts, ja que alguna peça no està funcionant correctament, com si s’hagués de reparar novament o com un aparell que s’ha fet malbé i que no pot fer les seues funcions.

Per tant será important les mesures, els temps, els resultats, etc . en aquesta concepció utilitària.
Cal destacar també que la
millora ve donada per l’entrenament , el sacrifi, l’esforç i pel tractament o
la cura de lessions.
Per acabar us deixe un
quadre-resum d’aquesta concepció del cos-moviment:
Fonament filosòfic
|
Dualisme
|
Apropament teòric-pràctic
|
Objectiu universal (paradigma
positivista)
|
Disciplines d’estudi
|
Fisiologia, anatomía, biomecánica
|
Funció
|
Eficàcia i eficiencia
|
Excel.lència
|
Màxim rendiment
|
Millora
|
Entrenament i tractament (curar)
|
Metàfores/narratives
|
Cos-màquina /Ciborg
|
Salutacions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario